MOEN Skjervøy
Troms
Nytt verftsbygg styrker den blå næringen i nord
- Siva har investert 100 millioner kroner i det nye verftet MOEN Skjervøy, som åpnet i september 2024.
- Verftet erstatter Olsens Verft i Bakkeby og styrker den maritime industrien i nord.
- MOEN Skjervøy tilbyr bygging, utrustning, reparasjon og vedlikehold av båter og skip.
- Etterspørselen etter verftets tjenester har økt, med over 30 fartøy innom for vedlikehold siden oppstarten.
- Verftet har skapt 15 arbeidsplasser, med forventninger om 30 ansatte innen 2025, og har stor betydning for den lokale økonomien.
- Fremtidige planer inkluderer satsing på hybridisering av fartøy og større ombyggingsprosjekter, som også støtter det grønne skiftet i den maritime sektoren.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Siva.
Med en investering på 100 millioner kroner har Siva – Selskapet for industrivekst bidratt til etableringen av et nytt, toppmoderne verft på Skjervøy.
MOEN Skjervøy ble offisielt åpnet i september 2024. Verftet erstatter Olsens Verft i Bakkeby i Nordreisa, som etter 101 års drift slet med å opprettholde driften. Gjennom økt sysselsetting, bedre og mer effektive tjenester og innovativ satsing på grønne løsninger, bidrar MOEN Skjervøy allerede til å styrke den lokale økonomien og opprettholde en konkurransedyktig maritim industri i nord.
Samarbeidsprosjekt
Byggingen av MOEN Skjervøy er et direkte resultat av et prosjekt fra sivanæringshagen Halti Næringshage og Leverandørutvikling Havbruk Nord (LNH), som identifiserte et nytt verftsbygg som en nøkkelinvestering for videre vekst og utvikling innen fiskeri- og havbruksnæringen i regionen. De har sammen med MOEN-Gruppen og Olsen Verft utviklet prosjektet, og de to sistnevnte samarbeider om driftsselskapet. Skjervøy kommune har tilrettelagt for bygging gjennom regulering og opparbeidelse av næringsareal, mens Siva eier selve bygget.
Vi har spart både tid, penger og ressurser på å slippe lange og kostbare forflytninger av flåter og fartøyer.
Et maritimt senter
Verftet er etablert på et 185 dekar stort industriområde. Med sin strategiske plassering i den største havbrukskommunen i Nord-Norge tilbys bygging, utrustning, reparasjon og vedlikehold av båter og skip. En oppvarmet hall betyr at tjenestene kan tilbys året rundt, uavhengig av sesong. Det gir økt effektivitet og konkurransekraft for verftet og mer forutsigbarhet for kundene.
Daglig leder Håvard Høgstad i Arnøy Laks AS i Skjervøy fremhever betydningen av etableringen.
– Det er viktig og etterlengtet for oss å få vedlikeholdstjenestene nærmere. Vi har spart både tid, penger og ressurser på å slippe lange og kostbare forflytninger av flåter og fartøyer, sier Høgstad.
Stor etterspørsel og vekstpotensial
Ifølge administrerende direktør Paul Ingvar Dekkerhus i MOEN-Gruppen kommer kundene, i likhet med Arnøy Laks, hovedsakelig fra Troms og Finnmark. Verftet tiltrekker seg imidlertid oppdrag fra andre deler av landet også. Han forteller at over 30 fartøy har vært innom for vedlikehold siden oppstarten, og at etterspørselen etter tjenester har økt betraktelig sammenlignet med tidligere. Oppdragene har også blitt mer omfattende og komplekse.
– Ett oppdrag her kan tilsvare årsomsetningen til det tidligere Olsens Verft i Bakkeby. Det illustrerer forskjellen i skala og kapasitet, sier Dekkerhus.
Dagens arbeidsstokk er på rundt 15 personer, og det forventes nærmere 30 ansatte ved utgangen av 2025. Det er en betydelig økning fra de seks ansatte som tidligere arbeidet ved Olsens Verft.
– En vanlig tommelfingerregel er at én arbeidsplass i industribedriften gir tre ekstra arbeidsplasser i regionen. Legger man dette til grunn ser man virkelig hva etableringen betyr, sier MOEN-direktøren.
Et bidrag til det grønne skiftet
Planene for fremtiden inkluderer satsing på hybridisering av fartøy i samarbeid med eksterne leverandører, samt større ombyggings- og nybyggingsprosjekter.
– Vi ser for oss et maritimt kjøpesenter på Skjervøy. Dette er tiltak som ikke bare vil styrke verftets posisjon i markedet, men også bidra til det grønne skiftet og økt bærekraft i maritim sektor, påpeker Dekkerhus.
For Siva markerer investeringen en offensiv satsning på grønn omstilling i sektoren.
– Kjernen i denne næringen er den maritime kompetansen og en helhetlig maritim verdikjede bestående av norske rederier, verft, finansaktører, oppdrettsselskap og utstyrsleverandører. For oss er dette en ytterligere industriell satsing innen de maritime og marine næringene hvor vi legger til rette for verdiskaping og grønn omstilling i hele Nord-Norge, sier Steinar Jørstad, direktør for Eierskap og eiendom i Siva.
MOEN-Gruppen
Begrepet MOEN har vært uløselig knyttet til verft og skipsbygging i over 100 år. Industrikonsernet MOEN-Gruppen driver verftsvirksomhet og sirkulærindustri. Selskapet er en pådriver for det grønne skiftet og utvikling av grønne industrikonsepter for marin og maritim sektor, og har på flere områder tatt lederposisjoner innen grønn omstilling.