Agdir
Agder
Har truffet globalt med grønn landbruksteknologi
- Agdir i Arendal har utviklet programvaren «Agdir Farm», som gir bønder bedre kontroll på vanningssystemer og innsatsfaktorer via mobilen.
- Løsningen reduserer overforbruk av vann, gjødsel og plantevernmidler – noe som styrker både økonomi og miljø.
- Selskapet har 300 gårdsbruk som kunder både i Norge og internasjonalt, og sikter mot økonomisk pluss i 2026.
- Veksten har skjedd til tross for krevende år med pandemi, krig og energikrise, og det har vært avgjørende med støtte fra investorer og virkemiddelapparatet.
- Agdir bidrar til grønn industriutvikling og fremtidsrettede arbeidsplasser innen agroteknologi og dataanalyse.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av Siva.
Nesten fem år etter oppstart, i en periode preget av pandemi, krig i Europa, strømkrise og høy inflasjon, har Agdir nå 300 gårdsbruk som kunder, flere av dem i utlandet. Målet er økonomisk pluss allerede i 2026.
Bak selskapet står gründerne André Skoog Bondevik og Svein Arild Frøshaug, med ambisjoner om å bygge en ledende programvarevirksomhet med hovedkontor i Arendal.
Grønn industriutvikling
Med Agdirs teknologi kan bønder styre vanningssystemer via mobiltelefonen – og dermed møte klimaendringer, bidra til matsikkerhet og støtte grønn industriutvikling.
Agdirs programvare, «Agdir Farm», integrerer ulike typer sensorer og rådgivere. Den setter bonden i stand til å foreta kvalifiserte vurderinger knyttet til avlingen, og bidrar til økt bærekraft i virksomheten.
– Vi har først og fremst hatt fokus på den økonomiske bærekraften. Vi mener det er kritisk for bonden å øke marginene, for deretter å ta fatt på det miljømessige, sier André Skoog Bondevik.
Han påpeker at overforbruk av innsatsfaktorer som vann, gjødsel og plantevernmidler fører til at marginene blir for lave.
– Veldig ofte ser vi at det enten gjødsles for mye eller på feil tidspunkt, og deretter vannes det gjerne for mye. Da får du utvasking av næringsstoffer som igjen gjør at bonden må gjødsle mer. Dette er kostbart både for lommeboka og miljøet. Med korrekte data kan prosessene forbedres betydelig.
Dette er kostbart både for lommeboka og miljøet. Med korrekte data kan prosessene forbedres betydelig.
Tøff start og god hjelp
Landbruk over hele verden opplever variable vekstvilkår som skyldes skiftende klimatiske forhold. De norske gründerne ønsket opprinnelig å finne sammenhengen mellom vekstvilkårene i norsk jordbruk og muligheten til å få oversikt over kritiske faktorer som lufttemperatur, luftfuktighet, jordtemperatur og jordfuktighet. Etter tre års forberedelser planla Agdir en storstilt lansering i mars 2020. Så smalt det; først en pandemi, deretter krig i Ukraina med påfølgende energikrise og økende prisstigning.
– Økonomisk har det vært vanskelig å starte Agdir. Heldigvis har vi hatt med oss en god gjeng investorer som har bidratt til at vi fortsatt er her. Virkemiddelapparatet har også vært svært viktige for oss i utviklingen av Agdir. Innovasjon Norge har bidratt med både tilskudd og lån underveis i prosessen. 2025 ser per i dag ut til å bli et år med meget sterk vekst, og målsettingen er at vi leverer plussresultat i 2026, sier Bondevik.
Gründeren trekker også frem innovasjonsselskapet og Sivainkubatoren Innoventus Sør. Agdir inngår i vekstakselteratoren til Innoventus Sør med fokus på eksport.
– For oss som førstegangsgründere har de vært svært viktige for å utfylle vår kompetanse på flere områder. De har fungert som en kompetansepartner og nettverksbygger. Det gir oss som en liten bedrift massiv verdi, og muligheten til å ha daglig kontakt med mange dyktige folk, sier Bondevik.
Is i magen og nerver av stål
Når du som grønn aktør entrer et område som er kritisk for nasjonal matsikkerhet og økonomisk vekst, hjelper det å være robust. Spesielt hvis du har som mål å påvirke og endre den eksisterende verdikjeden.
– Det viktigste man ser etter i et team i tidligfaseselskap er «grit», eller på godt norsk evnen til å stå i krigen og finne løsninger når tidene er tøffe. Gründerne i Agdir er prakteksempler på disse egenskapene. Med vind i seilene gjennom økende salg og gode markedstrender, tror vi dette blir en ordentlig hyggelig reise, sier prosjektleder Christopher Krohn i Innoventus Sør.
Gjennom en innovasjonskultur som verdsetter nytenkning og samarbeid, skaper de også nye, fremtidsrettede industriarbeidsplasser innen agroteknologi og dataanalyse. Dette posisjonerer norsk landbruk for en bærekraftig og konkurransedyktig fremtid.
Også internasjonalt har Agdir truffet en nerve, og selskapet har allerede kunder i mange land.
– Norge er vårt desidert største marked, men vi har også kunder i USA, Latvia, Sverige, Danmark, Finland og New Zealand. Dette viser hvor ekstremt presset bonden er, og hvor langt geografisk de ser etter løsninger på problemet. Vi har ikke markedsført oss i andre land enn Norge, men når likevel ut og treffer godt, sier André Skoog Bondevik.