Skip to main content

8

Dypdykk: Næringshage- og inkubasjonsprogrammet

Årsrapport 2024

Sivas innovasjonsaktiviteter skal tilrettelegge for bærekraftig etablering og utvikling av bedrifter i nærings- og kunnskapsmiljøer, og koble disse sammen i regionale, nasjonale og internasjonale nettverk. Innovasjonsvirksomhet omfatter eierskap i innovasjonsselskaper, finansiering av inkubasjonsvirksomhet og næringshager, regional samlokalisering og klyngeutvikling. Målet er å legge til rette for etablering, utvikling og omstilling av bedrifter. Virksomheten inkluderer også utvikling av samarbeidsarenaer og nettverk, nasjonalt og internasjonalt, mellom privat næringsliv, FoU-miljøer og offentlig virksomhet.

Sivas MRS for programvirksomheten består av styringsindikatorer som suppleres og belyses av støttende analyser. Styringsindikatorene inkluderer:

  1. Vekst i omsetning og vekst i verdiskaping i bedriftene i de to programmene (effektindikator)
  2. Kundetilfredshet (resultatindikator)

De støttende analysene inkluderer datagrunnlag for analyse, sysselsettingsvekst blant målbedriftene i næringshageprogrammet, endring i antall bedrifter i begge programmene, andel kvinner i ledende stilling i bedrifter i begge programmene, samt vurdering av indikatorene som inngår i MRS.

Figur 8.2: Oversikt over MRS-indikatorer

Figur som viser oversikt over MRS-indikatorer

1. Omsetning og verdiskaping i bedriftene i programmene (effektindikator)

Avtalestart defineres som det året bedriften ble tatt opp i program. Siden Siva startet nye programmer i 2023, regnes 2023 som opptaksår for alle bedrifter som var i programmene dette året (selv om noen bedrifter ble overført fra de gamle til de nye programmene).

1.1 Næringshageprogrammet: Omsetning og verdiskaping i målbedriftene

Omsetning

Tabell 8.5: Total omsetning 2022-2023 for målbedriftene basert på avtalestart (beløp i millioner)

Tabell på total omsetning 2022-2023 for målbedriftene basert på avtalestart

Totalt hadde målbedriftene i næringshageprogrammet en omsetning på 64,9 milliarder kroner i 2023. Gjennomsnittlig omsetning i 2023 var 26,7 millioner kroner (25,9 millioner kroner i 2022), og medianen var 5,2 millioner kroner (samme som i 2022). Dette indikerer at et fåtall av målbedriftene har svært høy omsetning. For å gi et mer nyansert bilde av størrelsen på målbedriftene i næringshageprogrammet, viser tabell 8.6 gruppert omsetning i 2022 og 2023 for målbedriftene.

Tabell 8.6: Gruppert omsetning 2022 og 2023 for målbedriftene.

Tabell på gruppert omsetning 2022 og 2023 for målbedriftene

Tabellen viser at rundt halvparten av målbedriftene har inntil fem millioner kroner i omsetning, og at om lag en av ti målbedrifter har en omsetning på mer enn 50 millioner kroner. Disse står imidlertid for en stor andel av den totale omsetningen (70 prosent i 2022 og 72 prosent i 2023).

Tabell 8.7: Andel målbedrifter med vekst i omsetningen fra 2022 til 2023.

Tabell på andel målbedrifter med vekst i omsetningen fra 2022 til 2023

59 prosent av målbedriftene hadde vekst i omsetningen fra 2022 til 2023. Blant bedriftene med årlig vekst har den største andelen en økning på inntil 25 prosent av omsetningen. To av hundre bedrifter gikk fra å ha omsetning i 2022 til å ha 0 i omsetning i 2023. Det er en høyere andel målbedrifter som har en dobling eller mer av omsetningen enn de som har en reduksjon på 100 prosent.

Verdiskaping

Tabell 8.8: Total verdiskaping 2022-2023 for målbedriftene basert på avtalestart (beløp i millioner kroner).

Tabell på verdiskaping 2022-2023 for målbedriftene basert på avtalestart

Totalt hadde målbedriftene i næringshageprogrammet en verdiskaping (måles som driftsresultat + lønnskostnader) på 20,1 milliarder kroner i 2023. Gjennomsnittlig verdiskaping var 8,3 millioner kroner (7,8 millioner kroner i 2022), og medianen var 1,8 millioner kroner (2 millioner kroner i 2022). Som for omsetning indikerer dette at det er en liten andel av målbedriftene som har svært høy verdiskaping. For å gi et mer nyansert bilde av størrelsen på bedriftene i næringshageprogrammet, viser tabell 8.9 gruppert verdiskaping i 2022 og 2023.

Tabell 8.9: Gruppert verdiskaping 2022 og 2023 for målbedriftene.

Tabell på gruppert verdiskaping 2022 og 2023 for målbedriftene

Tabellen viser at rundt 85 prosent av målbedriftene hadde positiv verdiskaping i 2022 og 2023, og at om lag fire av ti målbedrifter hadde mellom en og ti millioner kroner i verdiskaping de to årene. Rundt en femtedel av målbedriftene hadde mer enn 10 millioner kroner i verdiskaping i 2022 og 2023. Disse står for 81 og 82 prosent av den totale verdiskapingen i henholdsvis 2022 og 2023. Tabell 8.10 viser andel målbedrifter med vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023.

Tabell 8.10: Andel målbedrifter med vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023.

Tabell på andel målbedrifter med vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023

56 prosent av målbedriftene hadde vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023. Blant bedriftene med vekst har den største andelen en økning på inntil 25 prosent av verdiskapingen. Tilsvarende har den største andelen av bedrifter som opplever en nedgang i verdiskaping en nedgang på inntil 25 prosent.


1.2 Inkubasjonsprogrammet: Omsetning og verdiskaping i inkubatorbedriftene

Omsetning

Tabell 8.11: Total omsetning 2022-2023 for inkubatorbedriftene basert på avtalestart (beløp i millioner kroner).

Tabell på total omsetning 2022-2023 for inkubatorbedriftene basert på avtalestart

Totalt hadde inkubatorbedriftene en omsetning på 7,9 milliarder kroner i 2023. Gjennomsnittlig omsetning i 2023 var 6,9 millioner kroner (7,2 millioner kroner i 2022), og medianen var 686 000 kroner (675 000 kroner i 2022). Dette indikerer at det er stor variasjon i omsetningen blant inkubatorbedriftene.

For å gi et mer nyansert bilde av størrelsen på inkubatorbedriftene, viser tabell 8.12 gruppert omsetning i 2022 og 2023.

Tabell 8.12: Gruppert omsetning 2022 og 2023 for inkubatorbedriftene.

Tabell på gruppert omsetning 2022 og 2023 for inkubatorbedriftene.

Tabellen viser at i overkant fire av ti inkubatorbedrifter hadde inntil en halv million kroner i omsetning i 2022 og 2023. Den viser også at 18 prosent hadde mer enn fem millioner kroner i omsetning i 2023. Disse inkubatorbedriftene står imidlertid for en stor andel av den totale omsetningen i 2023; 89 prosent (88 prosent i 2022). De 2,9 prosentene med 50 millioner kroner eller mer i omsetning 2023 utgjør 57 prosent av samlet omsetning 2023 i inkubasjonsprogrammet. Inkubatorbedriftene har vesentlig lavere omsetning enn målbedriftene i næringshageprogrammet. Dette er som forventet, gitt hvilke bedrifter som er målgruppen for de to programmene. Tabell 8.13 viser andel inkubatorbedrifter med vekst i omsetningen fra 2022 til 2023.

Tabell 8.13: Andel inkubatorbedrifter med vekst i omsetningen fra 2022 til 2023.

Tabell på andel inkubatorbedrifter med vekst i omsetningen fra 2022 til 2023.

57,5 prosent av inkubatorbedriftene hadde vekst i omsetningen fra 2022 til 2023. Blant bedriftene med årlig vekst har den største andelen en fordobling eller mer av omsetningen. Om lag syv av hundre bedrifter gikk fra å ha omsetning i 2022 til å ha 0 i omsetning i 2023. Det er en signifikant større andel inkubatorbedrifter som har en dobling eller mer av omsetningen enn de som har en nedgang på 100 prosent.

Verdiskaping

Tabell 8.14: Total verdiskaping 2022-2023 for inkubatorbedriftene basert på avtalestart (beløp i millioner kroner).

Tabell på total verdiskaping 2022-2023 for inkubatorbedriftene basert på avtalestart

Totalt hadde inkubatorbedriftene en akkumulert verdiskaping på 691 millioner kroner i 2023. De hadde en gjennomsnittlig verdiskaping i 2023 på 604 528 kroner (836 813 kroner i 2022), mens medianen var -18 000 kroner (-18 500 kroner i 2022). For å gi et mer nyansert bilde av størrelsen på inkubatorbedriftene viser tabell 8.15 gruppert verdiskaping for 2022 og 2023.

Tabell 8.15: Gruppert verdiskaping 2022 og 2023 for inkubatorbedriftene.

Tabell på total gruppert verdiskaping 2022 og 2023 for inkubatorbedriftene.

Tabellen viser at litt over halvparten av inkubatorbedriftene hadde en negativ verdiskaping i 2022 og 2023. De fleste har mellom 0 og –500 000 i verdiskaping. Om lag en av fem inkubatorbedrifter hadde mer enn en million i verdiskaping i 2022 og 2023.

Tabell 8.16: Andel inkubatorbedrifter med vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023.

Tabell på andel inkubatorbedrifter med vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023.

Omtrent halvparten av inkubatorbedriftene hadde vekst i verdiskaping fra 2022 til 2023, mens den resterende halvparten hadde nedgang i verdiskaping. Blant bedriftene med vekst har den største andelen en fordobling eller mer av verdiskapingen. Tilsvarende har den største andelen av bedrifter som opplever en nedgang i verdiskaping en nedgang på 100 prosent eller mer.


2. Kundetilfredshet (resultatindikator)

I vesentlig grad skjer Sivas arbeidsinnsats gjennom «agentledd», det vil si gjennom næringshager og inkubatorer som igjen tilbyr tjenester til mål- og inkubatorbedriftene (den endelige kunden eller brukeren av programmene, altså de som mottar innovasjonsstøtten). Mens effektindikatoren sier noe om hvordan det faktisk går med målbedriftene, vil resultatindikatoren belyse hvordan næringshagene og inkubatorene vurderer Sivas tilbud, aktiviteter og innsats i programmene, og hvordan målbedriftene igjen vurderer næringshagenes og inkubatorenes tilbud, aktiviteter og innsats.


Om undersøkelsen

Kartlegging av overordnet kundetilfredshet med inkubatorene/næringshagene og Sivas programmer gjøres gjennom spørreundersøkelser utført av Samfunnsøkonomisk Analyse og Mimir Analytics. Kundetilfredshetsundersøkelsen brukes aktivt til å følge utviklingen på programnivå. Den brukes også for å gi tilbakemelding til hver enkelt inkubator/næringshage om utvikling over tid, og hvordan de presterer sammenlignet med programgjennomsnittet. 

Undersøkelsen omfatter både inkubasjonsprogrammet og næringshageprogrammet, og spørreundersøkelsene omfatter både bedrifter som deltar i programmene og programoperatørene. Undersøkelsen rettet mot bedrifter utforsker bedriftenes tilfredshet med tjenestene de mottar fra næringshagene eller inkubatorene, og undersøkelsen rettet mot programoperatørene undersøker tilfredsheten med Sivas tjenester rettet mot næringshagene og inkubatorene. 

I 2024 ble denne sendt ut til:

  1. Daglig ledere i målbedriftene i næringshagene: 2893 utsendte spørreskjema; 986 svar; 34 prosent svarrate
  2. Daglig ledere i bedriftene i inkubatorene: 2601 utsendte spørreskjema; 958 svar; 37 prosent svarrate
  3. Inkubatorledere: 35 utsendte spørreskjema; 29 svar; 83 prosent svarrate
  4. Næringshageledere: 38 utsendte spørreskjema; 33 svar; 87 prosent svarrate

Andelen bedrifter som har svart i årets undersøkelse er 4,7 prosentpoeng høyere enn i 2023. Utviklingen i andel programoperatører som har svart er ett prosentpoeng høyere enn i 2023. Antallet målbedrifter og ledere som har svart er høyt, og svarratene for årets undersøkelser vurderes å være tilfredsstillende. 


Målbedriftenes kundetilfredshet

Figur 8.3 viser at en stor del av bedriftene opplever at næringshageprogrammet/ inkubasjonsprogrammet er viktig og relevant for deres bedrift. Fordelingen er relativt jevn og over halvparten av bedriftene er svært fornøyd med tjenestene og bistanden de får fra næringshagen eller inkubatoren.

En bedrift svarer om en inkubator at: «Dette tilbudet spiller i våre øyne en nøkkelrolle for å få lokale gründere som vurderer å starte en bedrift til å faktisk gi det et realt forsøk (med et solid fundament som er realistisk og bærekraftig). Vår kontaktperson har spilt en sentral rolle i å videreutvikle bedriften og bedrifts modellen vår, for å nå ut til nye og eksisterende kundegrupper på en ny og mer effektiv måte med et bedre sluttprodukt…»

Figur 8.3: Bedriftenes vurdering av tilfredshet med tjenestene og bistand mottatt fra næringshagen/inkubatoren.

Figur som viser bedriftenes vurdering av tilfredshet med tjenestene og bistand mottatt fra næringshagen/inkubatoren

Andelen som er enten fornøyd eller svært fornøyd med næringshagen eller inkubatoren har holdt seg rimelig stabil fra 2023 til 2024. Det er fortsatt rundt 85 prosent av bedriftene tilknyttet en næringshage eller inkubator som er fornøyd eller svært fornøyd med programoperatøren. Andelen er marginalt høyere blant bedrifter tilknyttet en inkubator enn blant de som er tilknyttet en næringshage.

Figur 8.4 viser at rundt 30 prosent svarer at næringshagen/inkubatoren har vært svært viktig for utviklingen til bedriften så langt. Jevnt over er tilfredsheten litt høyere for inkubasjonsprogrammet enn for næringshageprogrammet, selv om forskjellene ikke er store.

Figur 8.4: Bedriftenes vurdering av hvor viktig næringshagen/inkubatoren har vært for utviklingen av bedriften så langt.

Figur som viser bedriftenes vurdering av hvor viktig næringshagen/inkubatoren har vært for utviklingen av bedriften så langt

Legger vi til respondentene som har svart «viktig» blir den totale andelen som har svart viktig eller svært viktig 70 prosent for inkubasjonsprogrammet og 62 prosent for næringshageprogrammet. Tilsvarende resultater fra 2023 var henholdsvis 72 prosent og 62 prosent. Andelene holder seg derfor rimelig stabile.

Andelen målbedrifter som svarer at de vil anbefale næringshagen/inkubatoren til andre bedrifter er svært høy (89 prosent blant bedriftene i næringshagene og 90 prosent blant bedriftene i inkubatorene). Tilsvarende resultater fra 2023 var henholdsvis 88 prosent og 91 prosent. Disse høye andelene illustrerer at bedriftene i hovedsak er godt fornøyde med næringshagen/inkubatoren.


Programoperatørenes kundetilfredshet

Overordnet kundetilfredshet

Det store flertallet av næringshagelederne og inkubatorlederne svarer at de er fornøyde med Siva og deres ansatte. Totalt er 91 prosent av næringshagelederne svært fornøyde med at næringshagen deres er en del av Sivas program. Blant inkubatorlederne er det tilsvarende tallet 97 prosent. Dette er helt like tall sammenliknet med kundetilfredsundersøkelsen for 2023.

Fornøydhet med Siva og deres ansatte

Figur 8.5 og 8.6 illustrerer at både næringshager og inkubatorer er veldig fornøyde med Siva.

Figur 8.5: Inkubatorledernes vurdering av påstander om Siva/Sivas ansatte.

Figur som viser inkubatorledernes vurdering av påstander om Siva/Sivas ansatte

Figur 8.6: Næringshageledernes vurdering av påstander om Siva/Sivas ansatte.

Figur som viser næringshageledernes vurdering av påstander om Siva/Sivas ansatte

Så godt som samtlige inkubatorledere oppgir at de er svært eller litt enig i at Sivas ansatte er enkle å samarbeide med og at de har vært tilgjengelige for å bistå inkubatoren. For næringshagelederne er tilsvarende tall litt lavere, men fortsatt veldig høyt. Omkring 90 prosent av næringshagelederne oppgir at de er svært eller litt enig i at Siva er enkle å samarbeide med og har vært tilgjengelige for dem.

Videre mener 80 prosent av inkubatorlederne og 85 prosent av næringshagelederne at troverdigheten til inkubatoren/næringshagen har blitt styrket grunnet tilknytningen til Siva. Blant inkubatorlederne mener omkring 90 prosent at Sivas ansatte har kompetanse som er relevant for inkubatoren. Det er 85 prosent av næringshagelederne enten litt eller svært enige i. Litt i underkant av 80 prosent av inkubatorlederne og 90 prosent av næringshagelederne mener at Siva har et klart formål. På spørsmål om Siva er en tydelig aktør er inkubator- og næringshagelederne samstemte, og 76 prosent er enig i dette.

Figur 8.7 og 8.8 viser utviklingen i tilfredshet blant programoperatørene fra 2023 til 2024. For begge år er det svært høy og stabil tilfredshet med både Siva og Sivas ansatte. Det er imidlertid noe nedgang i oppgitt tilfredshet i 2024 sammenlignet med 2023.

Figur 8.7: Utvikling i tilfredshet blant inkubatorlederne (andel ganske eller svært enig i ulike påstander).

Figur som viser utvikling i tilfredshet blant inkubatorlederne

Figur 8.8: Utvikling i tilfredshet blant næringshagelederne (andel ganske eller svært enig i ulike påstander).

Figur som viser utvikling i tilfredshet blant næringshagelederne

Den digitale samhandlingsplattformen til Siva er ikke veldig populær hverken blant inkubator- eller næringshagelederne. Blant inkubatorlederne er 34 prosent enten misfornøyde eller svært misfornøyde. Bare 11 prosent av inkubatorlederne er fornøyde. Blant næringshagelederne er 36 prosent enten misfornøyde eller svært misfornøyde. 30 prosent av næringshagelederne er fornøyde. Samhandlingsplattformen ble deaktivert og lagt ned i 2023

Det er relativt utstrakt bruk av tjenestene til Siva. De fleste tjenestene brukes av mer enn 90 prosent av bedriftene. Den digitale fagdagen i juni er tilbudet som er minst benyttet. Henholdsvis 82 og 83 prosent av næringshagene og inkubatorene deltok på dette arrangementet.

Siva er svært tilfreds med at målbedriftene vurderer næringshagene og inkubatorene som svært relevante og viktige for deres utvikling. Det er en styrke for programmene at om lag ni av ti bedrifter vil anbefale sin næringshage eller inkubator til andre bedrifter. Dette skyldes mest sannsynlig at tilsvarende andel bedrifter uttrykker at de er fornøyde eller svært fornøyde med tjenestene/bistanden de mottar fra sin næringshage/inkubator.

Siva er også fornøyd med næringshage- og inkubatorledernes vurdering av programmenes addisjonalitet og tilfredshet med tjenestene som leveres. I et år der alle som er involvert i Sivas programaktivitet har jobbet hardt for at de nye programmene skal få en bra oppstart, er det positivt å se at næringshage- og inkubatorlederne er svært tilfredse med både kompetanse, tilgjengelighet og samarbeidsklima med de ansatte i Siva. Vi er enig med næringshage- og inkubatorlederne om at den digitale delingsplattformen som ble benyttet i deler av 2023 ikke fungerte tilfredsstillende. Selskapet som utviklet og driftet denne ble avviklet i løpet av 2023, og det jobbes nå med å se på mulige alternativer. Siva tar med seg innspillene fra kundetilfredshetsundersøkelsen for å videreutvikle tjenestene vi tilbyr overfor programoperatørene.

Addisjonalitet

Det er bred enighet blant programoperatørene om at Sivas støtte er avgjørende for tilbudet de klarer å gi til bedriftene. Omkring 20 prosent av inkubatorlederne og cirka 40 prosent av næringshagelederne svarer at de ikke ville vært i drift uten støtten fra Siva. For næringshageprogrammet er dette en økning på 15 prosentpoeng fra 2023, mens for inkubasjonsprogrammet er det en nedgang på 7 prosentpoeng fra 2023.

Nesten 80 prosent av inkubatorlederne og 55 prosent av næringshagelederne oppgir at inkubatorene og næringshagene ville vært i drift, men med redusert tilbud uten støtte fra Siva. Det er bare tre prosent av næringshagelederne (en respondent) som svarer at de ville hatt omtrent samme tilbud til bedriftene uten støtte fra Siva.

Tjenestetilbud

Figur 8.9 og 8.10 viser at programoperatørene i begge programmene er fornøyde med tjenestene Siva tilbyr, med noen unntak.

Figur 8.9: Inkubatorledernes vurdering av tjenestene Siva tilbyr.

Figur som viser inkubatorledernes vurdering av tjenestene Siva tilbyr

Figur 8.10: Næringshageledernes vurdering av tjenestene Siva tilbyr.

Figur som viser næringshageledernes vurdering av tjenestene Siva tilbyr

Jevnt over er både næringshage- og inkubatorlederne fornøyde med tjenestene Siva tilbyr. Spesielt var den årlige Siva partnersamlingen (i 2024 avholdt i Bodø), digitale møter med praktisk informasjon om programmene, samt ulike webinarer gjennom året godt likt. Det minst populære tilbudet hos næringshagelederne var «Utviklingssamtaler» (10 prosent svarer svært misfornøyd eller misfornøyd). Blant inkubatorlederne var det «Rapporteringsverktøyet Flerbedriftsportalen» (38 prosent svarer svært misfornøyd eller misfornøyd) og «Kundetilfredsundersøkelser rettet mot bedriftene i inkubator» (24 prosent svarer svært misfornøyd eller misfornøyd) som var minst populært. Inkubatorlederne er med andre ord noe mer misfornøyde med tjenester fra Siva, enn næringshagelederne.

Sivas tjenester blir i stor grad benyttet av både næringshage- og inkubatorlederne, noe som tyder på at de er relevante. Av tjenestene som oppgis å ikke bli benyttet skiller digital fagdag om kapitalinnhenting seg litt ut, da 34 prosent av inkubatorlederne oppgir at de ikke har benyttet dette tilbudet.

Figur 8.11 og 8.12 viser andel programoperatører fra programmene som oppgir at de er fornøyde eller svært fornøyde med tjenester fra Siva. Figurene viser kun tjenester som Siva leverte i 2023 og 2024, og utviklingen samme periode.

Figur 8.11: Utvikling i bruk og tilfredshet med ulike tjenester blant inkubatorlederne (andel fornøyd eller svært fornøyd).

Figur som viser utvikling i bruk og tilfredshet med ulike tjenester blant inkubatorlederne

Figur 8.12: Utvikling i bruk og tilfredshet med ulike tjenester blant næringshagelederne (andel fornøyd eller svært fornøyd).

Figur som viser utvikling i bruk og tilfredshet med ulike tjenester blant næringshagelederne

I 2024 byttet Siva rapporteringsverktøy fra AVI til Flerbedriftsportalen. Et av spørsmålene fra spørreundersøkelsen er om programoperatørene har benyttet rapporteringsverktøyet, og i hvilken grad de har vært fornøyd/misfornøyd med tjenesten. Både i 2023 og 2024 sa 41 prosent av inkubatorlederne at de var fornøyde eller svært fornøyde med rapporteringsverktøyet. Blant næringshagelederne er det betydelige flere som er fornøyde etter byttet fra AVI til Flerbedriftsportalen. I 2023 svarte 55 prosent av næringshagelederne at de var fornøyde med rapporteringsverktøyet (AVI). I 2024 har tilfredsheten med rapporteringsverktøyet (Flerbedriftsportalen) økt med 25 prosentpoeng til 80 prosent. Denne økningen tyder på at byttet har vært vellykket blant næringshagene.

Overordnet er tilfredsheten stabil mellom de to årene for de fleste tjenester både for inkubatorer og næringshager, og de er i stor grad fornøyde med tjenestetilbudet fra Siva.

Vi er svært tilfredse med at målbedriftene vurderer næringshagene og inkubatorene som svært relevante og viktige for deres utvikling. Det er en styrke for programmene at om lag ni av ti bedrifter vil anbefale sin næringshage eller inkubator til andre bedrifter. Dette skyldes mest sannsynlig at tilsvarende andel bedrifter uttrykker at de er fornøyde eller svært fornøyde med tjenestene/bistanden de mottar fra sin næringshage/inkubator.

Siva er også fornøyd med næringshage- og inkubatorledernes vurdering av programmenes addisjonalitet og tilfredshet med tjenestene som leveres. Det er spesielt positivt å se at de er svært tilfredse med både kompetanse, tilgjengelighet og samarbeidsklima. I et år preget av mye utviklingsarbeid knyttet til det nye rapporteringssystemet (Flerbedriftsportalen) synes Siva det er positivt å se at spesielt næringshagelederne synes det nye systemet er en forbedring. Siva legger også merke til den sterke misnøyen med Flerbedriftsportalen blant inkubatorlederne, og skal jobbe videre for at rapporteringssystemet skal bli et brukervennlig, pålitelig og effektivt system. Vi erkjenner at 2024 har vært et krevende år for rapportering. Siva tar med seg innspillene fra kundetilfredshetsundersøkelsen for å videreutvikle tjenestene vi tilbyr.


3. Datagrunnlag for analyse

Når det ses på effekten av inkubasjonsprogrammet i form av omsetning og verdiskaping i bedriftene, tar analysene utgangspunkt i bedrifter som er eller har vært i fasene inkubatorbedrift eller skalering i 2023 og/eller 2024. I 2023 var det blant disse 905 unike organisasjonsnummer med regnskapstall for 2022. I 2024 var det 1143 unike organisasjonsnummer som hadde regnskapstall for 2023. Det er disse 905 og 1143 bedriftene som danner utgangspunkt for effektanalysene av inkubasjonsprogrammet i henholdsvis 2023 og 2024.

Effektanalysene relatert til bedriftenes omsetning, verdiskaping og antall ansatte i næringshageprogrammet tar utgangspunkt i målbedriftene. I 2023 var det 2016 unike organisasjonsnummer med regnskapstall for 2022, mens det i 2024 var 2429 unike organisasjonsnummer med regnskapstall for 2023. Det er disse 2016 og 2429 målbedriftene som danner utgangspunkt for effektanalysene av næringshageprogrammet i henholdsvis 2023 og 2024.

At enkelte organisasjonsnummer ikke har regnskapstall skyldes i all hovedsak at de er nyetablerte selskaper, eller har en selskapsform som ikke rapporterer regnskapstall til Brønnøysundregistrene (ofte enkeltpersonforetak).

Analysene i årsrapporten bygger på data om bedriftene som er i næringshage- og inkubasjonsprogrammene. Følgende data om bedriftene er hentet fra Sivas rapporteringssystem (Flerbedriftsportalen):

  • Basisinformasjon (navn, organisasjonsnummer, etableringsdato, fylke, kvinne i ledende stilling)
  • Programinformasjon (avtalestart, fase, måltall, bærekraft)
  • Antall ansatte, omsetning, driftsresultat og lønnskostnader har blitt hentet fra Proff basert på organisasjonsnumrene i Flerbedriftsportalen. Innhenting av slike data starter det året bedriften har avtalestart, og fortsetter så lenge det finnes data for bedriften i Brønnøysundregisterene.

4. Fylkesvis fordeling av bedriftene i inkubatorene og næringshagene

Tabell 8.17 viser fylkesvis fordeling i 2024 av målbedriftene i næringshageprogrammet og bedriftene i inkubasjonsprogrammet i 2024. I inkubasjonsprogrammet inkluderes bedriftene i fasene preinkubasjon, inkubatorbedrift, forretningsmessig innovasjon og skalering.

Tabell 8.17: Fylkesvis fordeling av antall bedrifter i næringshage- og inkubasjonsprogrammet 2024.

Figur som viser fylkesvis fordeling av antall bedrifter i næringshage- og inkubasjonsprogrammet 2023

Fire fylker (Trøndelag, Vestland, Innlandet og Finnmark) har nesten halvparten av bedriftene i de to programmene. Dette skyldes spesielt den høye andelen av målbedrifter i næringshageprogrammet. Oslo har naturlig nok en svært lav andel av målbedriftene i næringshageprogrammet, men har den nest høyeste andelen av bedrifter i inkubasjonsprogrammet. Det er fylkene Østfold, Akershus, Vestfold og Telemark som har lavest total andel bedrifter i programmene. Dette skyldes at disse aktørene har svært få programoperatører.


5. Vurdering av indikatorene

Siva mener at gjeldende indikatorer er relevante og gode for å måle aktivitetsnivå og resultater. Det er vår oppfatning at mål- og resultatstyringssystemet setter overordnede mål og indikatorer for programvirksomheten, som sammen med støttende analyser og evalueringer/forskningsprosjekter indikerer om Siva bidrar til å realisere bærekraftig vekst og verdiskaping i næringslivet i hele landet. Det er naturlig for Siva å utvide de støttende analysene med indikatorer for bærekraft.

Siva utvikler sammen med Innovasjon Norge et nytt rapporteringssystem for programmene (Flerbedriftsportalen). Målet er at systemet for datainnsamling og -bearbeiding om benyttes skal bli mindre arbeidskrevende og mer brukervennlig for programoperatørene, og at vi får målt resultater på en effektiv og god måte. Alle relevante aspekter for Sivas MRS knyttet til programvirksomheten ivaretas i det nye rapporteringssystemet. Status per mars 2025 er at mye fungerer godt i den nye løsningen, men at det har vært store utfordringer med å få ut korrekte data.


6. Programoperatører

Tabell 8.18: Oversikt over inkubatorer og næringshager i program per 31.12.2024.

Tabell over inkubatorer og næringshager i program per 31.12.2024.

I tillegg har Sør-Østerdal Næringshage AS (0), hvor det ble åpnet konkurs 04.11.2024, vært med i næringshageprogrammet.


7. Tilskudd til programoperatørene

Totalt har programoperatørene blitt tilført 254,8 millioner kroner i 2024. Dette er finansiert med 256,6 millioner kroner over kapittel 553 post 61 i statsbudsjettet for 2024 (hvorav 4,5 millioner kroner er periodisert til 2025). Disse fordeler seg med 149,1 millioner kroner til inkubasjonsprogrammet og 105,7 millioner kroner til næringshageprogrammet. De differensierte tilskuddsmodellene utgjør 223,45 millioner kroner samlet for begge programmene. Åtte fylkeskommuner (Nordland, Vestland, Rogaland, Agder, Vestfold, Telemark, Oslo og Innlandet) har bevilget totalt 23,1 millioner kroner utover differensieringsmodellene til programoperatørene i disse fylkene. Dette er midler tildelt eksplisitt under Sivas innmelding av programmene. Seks av fylkeskommunene (Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland og Innlandet) bevilget ekstraordinær prisjustering og forprosjekt til programmene. Dette utgjorde til sammen kr 5,4 millioner kroner.

Siva har, utover oppdragene fra fylkeskommunene, tildelt midler til programmene av egne, oppsparte midler. Dette er tilskudd utbetalt i forbindelse med prosjektet «tilgjengeliggjøring av testfasiliteter og teknologisk kompetanse for SMB-er». Programmene har totalt blitt tilført 1,8 millioner kroner gjennom oppsparte midler i 2023. Utover dette har de blitt tilført prisjustering fra 2023 på kroner 869 853.

Siva fikk i 2024 tilført 18,3 millioner kroner i administrasjons- og gjennomføringskostnader fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Disse hentes fra kapittel 553 post 61. I tillegg fikk Siva tilført en million kroner fra Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) kap. 900 post 21 knyttet til spesielle driftsutgifter i forbindelse med etablering av Flerbedriftsportalen. Siva hadde med seg 4 034 319 kroner i overførte midler fra 2023.

I 2024 har Siva hatt samlede utgifter for gjennomføring og administrasjon for programmene på 23 795 918 kroner. Inkludert i dette beløpet er utgifter knyttet til etablering av Flerbedriftsportalen på 5 541 208 kroner. Dette er utgifter som skal forbrukes over flere år, og er aktivert i selskapets balanse i henhold til reglene for god norsk regnskapsskikk (GRS). Avskrivningsperioden er satt til å sammenfalle med gjenværende programperiode. Dette innebærer en årlig kostnad på 692 651 kroner de kommende åtte årene. Resterende utgifter på 18 254 710 kroner er ført direkte over resultatet i 2024. Prinsippet med aktivering av deler av utgiftene er nytt av året i 2024. Dette medfører at likviditetsbeholdningen til programaktiviteten ikke er 100 prosent sammenfallende med det regnskapsmessige resultatet slik som det har vært tidligere år. Dersom man hensyntar aktiveringen av investeringsutgiftene knyttet til Flerbedriftsportalen, har Siva et overforbruk på 461 499 kroner.


8. Fylkesvis fordeling av tilskudd

Tabell 8.19: Utbetalte tilskudd til programoperatørene i 2024 fordelt fylkesvis.

Tabell over utbetalte tilskudd til programoperatørene i 2024 fordelt fylkesvis

9. Differensierte tilskuddsmodeller

Formålet med differensierte tilskuddsmodeller er å utvikle transparente modeller som kan bidra til å forsterke næringshagene og inkubatorene med størst uutnyttet potensial. Eventuelt kan det bidra til å nedjustere eller avslutte programaktiviteten hos operatører som leverer dårligere enn forventet på resultater og potensial over tid. For de nye programmene er det utviklet differensieringskriterier bestående av indikatorer som brukes for å analysere den enkelte næringshage og inkubator. Kriteriene er forankret i programmenes målsettinger og innretning, og kategoriseres etter aktivitet, kundetilfredshet/addisjonalitet, måloppnåelse, utviklingssamtaler, bærekraft, eksport og internasjonalisering, samt verdiskaping.

Sivas næringshage- og inkubasjonsprogrammer er nasjonale programmer, og det er viktig at differensieringsanalysene gjøres med et nasjonalt perspektiv. Oppdragene til Siva kommer fra den enkelte fylkeskommune med økonomiske rammer for det enkelte fylke. Siva har, sammen med fylkeskommunene, utviklet en prosess for differensieringsanalysene som både ivaretar det nasjonale programperspektivet og de fylkesvise økonomiske rammene. Denne innebærer at Siva gjennomfører analysene, herunder en evaluering og eventuell revidering av gjeldende tilskuddsmodeller, og foreslår tilskuddsnivå til hver enkelt næringshage og inkubator overfor fylkeskommunene. Denne innplasseringen av næringshagene og inkubatorene i de reviderte differensierte tilskuddsmodellene foretas innenfor tre ulike rammer:

  1. Nasjonale rammer: Siva tar utgangspunkt i en nasjonal ramme (summen av fylkesvise rammer) og innplasserer næringshagene og inkubatorene i differensieringsmodellene basert på en nasjonal konkurranse.
  2. Potensiale innenfor differensieringsmodellen: Siva innplasserer næringshagene og inkubatorene i differensieringsmodellene basert på differensieringsanalysene og en vurdering av potensiale, uten å ta hensyn til økonomiske rammer. Årsaken til at vi også har foretatt en slik innplassering er for å vise hvilket potensiale Siva mener den enkelte næringshage og inkubator har innenfor differensieringsmodellen. Siva anser at dette er viktig informasjon for de fylkeskommunene som har økonomiske rammer som muliggjør innplassering høyere enn den nasjonale innplasseringen.
  3. Fylkesvise rammer: Siva tar utgangspunkt i de nasjonale vurderingene av programoperatørene, og justerer innplassering i differensieringsmodellene som følge av de fylkesvise rammene. Det er innplasseringen under denne rammen som er Sivas forslag til fylkeskommunene om innplassering av næringshager og inkubatorer i differensieringsmodellene i respektive fylker.

Etter Siva hadde oversendt forslagene til fylkeskommunene, ble det gjennomført individuelle møter med alle femten oppdragsgiverne. Fylkeskommunene oversendte sine vedtak til Siva i november 2024, og Programstyret tok disse til orientering i november 2024. Næringshagene og inkubatorene ble orientert tidlig i desember om hvilket tilskuddsnivå de kunne forvente fra 2025.

Den reviderte differensierte tilskuddsmodellen med virkning fra første halvår 2025 for næringshageprogrammet, har fem trinn med tilskuddsnivå fra 1,8 millioner kroner til 3,6 millioner kroner. De 38 næringshagene er innplassert i modellen som vist i tabell 8.20.

Tabell 8.20: Innplassering av næringshagene i gjeldende differensiert tilskuddsmodell.

Tabell over innplassering av næringshagene i gjeldende differensiert tilskuddsmodell

Samlet utgjør tilskuddene i tilskuddsmodellen for næringshageprogrammet 100,6 millioner kroner (økning på 6,7 millioner kroner sammenlignet med differensieringsmodellen 2023-2024).

Gjeldende differensierte tilskuddsmodell for inkubasjonsprogrammet har syv trinn med tilskuddsnivå fra 1,8 millioner til 7 millioner kroner. De 35 inkubatorene er innplassert i modellen som vist i tabell 8.21.

Tabell 8.21: Innplassering av inkubatorene i gjeldende differensiert tilskuddsmodell.

Tabell over innplassering av inkubatorene i gjeldende differensiert tilskuddsmodell

Samlet utgjør tilskuddene i tilskuddsmodellen for inkubatorprogrammet 143,7 millioner kroner (økning på 15,2 millioner kroner sammenlignet med differensieringsmodellen 2023-2024).


10. Forprosjekter og ekstrasatsinger

10.1 Forprosjekter program 2024

I 2024 har det vært gjennomført tre forprosjekter innenfor programvirksomheten med formål om å ta opp nye programoperatører i inkubasjonsprogrammet. Alle har vært gjennomført som oppdrag fra de respektive fylkeskommunene.

Gründergarasjen Oslo

På oppdrag fra Oslo kommune har Siva gjennomført et forprosjekt sammen med Gründergarasjen for å se på mulig opptak til inkubasjonsprogrammet. I dette arbeidet har også Høyskolen Kristiania og Oslo Met deltatt. Forprosjektet endte med at Gründergarasjen ikke ble anbefalt tatt opp i programmet. Oslo Kommune støttet dette.

Havbruksinkubator Bodø

På oppdrag fra Nordland fylkeskommune ble det gjennomført et forprosjekt sammen med Kunnskapsparken Bodø (KPB) og Løvold Solution. Formålet med forprosjektet var å evaluere muligheten for etablering av en havbruksinkubator i Bodø. Inkubatoren var tenkt å være i regi av KPB. Forprosjektet resulterte i en positiv anbefaling fra Siva. Nordland fylkeskommune støttet dette.

StartupLab Vestland

Det har også vært gjennomført et forprosjekt med Startuplab Vestland. Prosjektet ble gjennomført på oppdrag fra Vestland fylkeskommune. Bakgrunnen er at Startuplab i Oslo ønsket å skille ut Startuplab Vestland som egen juridisk enhet, og at det nye selskapet formelt måtte tas opp som egen inkubator. Forprosjektet konkluderte med en anbefaling av opptak av Startuplab Vestland. Fylkeskommunen støttet Sivas anbefaling tidlig i 2025.


10.2 Videreføring ekstrasatsing næringshager

Foreningen Næringshagene i Norge (NHIN) har gjennom avtale med Siva hatt ansvaret for å følge opp to prosjekter innenfor ekstrasatsingene. Formålet er å styrke næringshagenes aktiviteter ved å utvikle ny arbeidsmetodikk, relevante verktøy, samt samarbeidsformer for å arbeide mer effektivt og oppnå bedre resultater i næringshageprogrammet. Involverte næringshager har mottatt oppfølgingsmidler for å videreutvikle og dele verktøyene digitalt, holde workshops, og være rådgivere for andre næringshager som ønsker å ta disse i bruk. Status for de to prosjektene beskrives kort nedenfor. 

Verktøy og metodikk for bedriftsutvikling (VekstSporet)

VekstSporet (vekstsporet.no) er næringshagenes eget samtaleverktøy for vekst og utvikling i SMB-er. Det bidrar til å bevisstgjøre bedrifter om deres behov og hjelper dem å identifisere og prioritere tiltak for innovasjon og vekst.

I 2024 ble det utviklet nytt materiell innen bærekraft, grønn vekst og sirkulærøkonomi. Et fulltegnet kurs samlet 20 forretningsutviklere fra 13 næringshager. Evalueringer og tilbakemeldinger fra brukere av verktøyet viser at kvaliteten og nytteverdien oppfattes som høy. VekstSporet skal vedlikeholdes og videreutvikles med kurs og opplæring, med et estimert behov på ett – to kurs per år.

Kompetanseforum 2.0

Samarbeidsprosjektet Kompetanseforum 2.0 er fortsatt en pilot for deling av kompetansehevende tiltak rettet mot næringshager og deres tilknyttede bedrifter. Prosjektet ble videreført fra 2023 til 2024, og inkluderer næringshager fra hele landet. I 2024 har prosjektet fokusert på å utvikle en bærekraftig driftsmodell gjennom kartlegging av behov, utvikling av løsninger og testing av modellen i form av webinarer.

Webinarserien er finansiert gjennom prosjektmidler fra Siva og har vært utviklet av prosjektgruppen, som har bestått av Blått Kompetansesenter og Nasjonalparken Næringshage, i samarbeid med Næringshagene i Norge. Næringshagene har hatt ansvar for å invitere og legge til rette for deltakelse, og har fungert som avsender og kontaktpunkt for sine målbedrifter. Webinarserien videreføres i 2025.


10.3 Geografiske utvidelser

Nordland fylkeskommune bevilget i 2024 midler til to prosjekter for geografisk utvidelse av næringshage- og inkubatorprogrammene i fylket. Dette gjelder for Sør-Helgeland (2,25 millioner kroner) og Nord-Salten (en million kroner).

Store avstander og krevende geografi gjør fysisk tilstedeværelse i enkelte kommuner krevende for programoperatørene. Samarbeid med lokale initiativer og næringsforeninger er etablert for å sikre effektiv kommunikasjon og mobilisering. Prosjektene skal styrke samhandlingen mellom programoperatørene, med fokus på å levere relevant kompetanse og bistand til næringslivet basert på behov hos den enkelte bedrift.

Vestland fylkeskommune har gitt Siva to oppdrag. Det første er å styrke næringshagetilbudet i Voss, Kvam, Ulvik, Eidfjord, Ullensvang og Kvinnherad kommuner, med en tildeling på 1,9 millioner kroner. Målet er å utvide Hardanger og Voss Næringshages geografiske nedslagsfelt, og det er etablert samarbeid med lokale utviklingsaktører. Prosjektet er finansiert ut 2025.

Det andre oppdraget er å etablere et næringshagetilbud i Sunnfjordregionen. Det er bevilget fire millioner kroner til prosjektet i perioden 2024-2026. Prosjektet bygger videre på tidligere satsninger gjennom Sivas programaktivitet, og flere næringshager og inkubatorer i regionen er med. En viktig del av oppdraget er å finne en bærekraftig økonomisk modell og gi næringslivet i regionen tilgang til næringshageprogrammet.


10.4 Bransjeutvidelser

Siva mottok i 2024 tre oppdrag på forsterkning av næringshage– og inkubasjonsaktiviteten fra Nordland fylkeskommunene gjennom bransjeutvidelser.

  • Høsten 2024 ble det iverksatt et treårig prosjekt innen forsvar. Prosjektet ledes av sivainkubatoren KUPA i Narvik. Formålet er at flere bedrifter skal etableres, utvikles og omstilles innenfor forsvarsindustrien. Prosjektet har en ramme på seks millioner fra 2024-2027.
  • I andre halvår ble det iverksatt et treårig prosjekt innen romfart. Prosjektet ledes av sivainkubatoren KPB (Kunnskapsparken Bodø) i samarbeid med sivanæringshagen Egga Utvikling. KPB er også node for European Space Agency’s inkubator, som ledes av sivainkubatoren Kjeller Innovasjon (ESA BIC Norway). I prosjektet samarbeider KPB i tillegg med New Space North på Andøya. Prosjektet fikk 1,5 millioner kroner i 2024.
  • Prosjektet “bransjeutvidelse kreative næringer” innen næringshage- og inkubasjonsprogrammene er knyttet til kulturprosjektet Bodø2024. Sivainkubatoren KPB fikk oppdraget for perioden august 2024 – august 2025 med en ramme på 1,1 millioner kroner fra Nordland fylkeskommune. Prosjektet hadde oppstartsfase høsten 2024. I løpet av året er åtte bedrifter tatt inn, og flere potensielle bedrifter er på vei.