Skip to main content

9

Dypdykk: Norsk katapult

Årsrapport 2024

Norsk katapult

Dypdykk

Innhold:

MRS-rapport

I dette dypdykket presenterer vi et utvalg oppdaterte nøkkeltall for katapultordningen samlet og for hvert katapultsenter. De senere årene har også katapultordningen inkludert noder (åtte pilotnoder i perioden 2023 til 2024, og permanente noder fra 2024). Statistikk tilknyttet nodene er ikke inkludert i dette kapittelet.

Statistikken presenteres etter struktur som følger MRS-systemet som ble utarbeidet høsten 2022. Dette er nøkkeltall knyttet til kapasitetsbygging (innsats-addisjonalitet) og prosjekter (resultat- addisjonalitet).


Kapasitetsbygging – Innsats-addisjonalitet

Infrastruktur

Samlet for perioden 2018-2024 har Siva bevilget en sum på om lag 612 millioner kroner til investeringsstøtte. Beløpet som bevilges hvert år har variert, som illustrert i figur 9.3.

Figur 9.3: Til venstre: Totale tildelinger til de fem katapultsentrene samlet per år. Til høyre: Totale tildelinger til hver katapult samlet for perioden 2018 til 2024.

Figur som viser totale tildelinger til de fem katapultsentrene samlet per år og totale tildelinger til hver katapult samlet for perioden 2018 til 2024

Utover variasjon i Sivas samlede tildelinger mellom år, varierer også tildelingene til hvert katapultsenter. Fordelingen mellom katapultsentrene vises i figuren over til høyre. Forskjell i nivå på tildelt støtte mellom katapultsentrene har blant annet bakgrunn i ulik kapitalintensivitet på investeringene. DigiCat har hatt mindre kapitalintensive investeringsbehov enn de øvrige katapultsentrene, og skiller seg noe fra de andre katapultsentrene i totale tildelinger over perioden. Sustainable Energy katapultsenter har derimot hatt flere kapitalkrevende investeringer. 

Tildelingene som gis fra Siva blir bevilget gjennom ulike utlysninger katapultsentrene kan søke på. I hovedsak har det gjennom perioden vært mulig å søke om støtte fra Siva gjennom fem utlysninger:

  • Kompetanse- og tjenesteutvikling. Dette er midler som skal brukes til prosjekter og aktiviteter i utvikling av katapultsentrenes tjenestetilbud.
  • Etableringsstøtte. Dette er midler som skal bidra til oppbygging av bærekraftig driftsmodell i katapultsentrene. Midlene skal brukes til utvikling av operasjonelle rutiner og prosedyrer, gjennomføring av informasjons- og mobiliseringsarbeid, utvikling av partnerskap, samt nettverk nasjonalt og internasjonalt.
  • Investeringsstøtte. Dette er midler som skal brukes til anskaffelse av nytt utstyr og/eller oppgradering av eksisterende utstyr samt nødvendige tilpasninger i tilknytning til dette, inkludert lokaler. Grunnet ESA-saken mottok ikke katapultsentrene investeringsstøtte i 2022 og 2023.
  • Prosjektstøtte (FoU-prosjekt). I påvente av avklaringer fra ESA rundt artikkel 27 har Siva lyst ut og tildelt midler under artikkel 25; støtte til Forsknings og utviklingsprosjekter.
  • Aktivitetsbasert støtte. Målrettet finansiering som understøtter formålet med Norsk katapult, og målbildet som er satt for katapultsentrene for å hjelpe enkeltbedrifter i deres prosjekter, samt sette bedrifter sammen for å løse felles utfordringer i flerbedriftsprosjekter og FoU-prosjekter.

Norsk katapult er en investeringsstøtteordning, og i perioden fra 2018 til 2024 har hovedvekten av bevilgningene til katapultsentrene gått til investeringsstøtte. Støtten er benyttet til å investere i nytt utstyr eller i oppgradering av eksisterende utstyr. 58 prosent av de totale tildelingene er gitt som investeringsstøtte. Samlet utgjør det rundt 350 millioner kroner.

Som følge av ESA-saken ble det ikke gitt investeringsstøtte i perioden 2022-2023. Støtte i denne perioden ble gitt under GBER artikkel 25- støtte til FoU. I perioden 2022-2024 har Siva tildelt om lag 145 millioner kroner i FOU-støtte. Dette utgjør 24 prosent av de totale tildelingene i hele perioden.  Det er også gitt til sammen 38 millioner kroner i Aktivitetsbasert støtte, som tilsvarer 6 prosent av de totale bevilgningene.

Tidligere år har katapultsentrene mottatt bevilgninger til kompetanse- og tjenesteutvikling samt etablererstøtte, som står for henholdsvis syv og fire prosent av de totale tildelingene i perioden. Etter at den formelle undersøkelsen ble avsluttet av ESA i desember 2023, har Siva i 2024 gjenopptatt investeringsstøtten.

Figur 9.4: Fordeling av totale tildelinger i perioden 2018 til 2024 til katapultsentrene på utlysning.

Figur som viser fordeling av totale tildelinger i perioden 2018 til 2024 til katapultsentrene på utlysning.

Figur 9.5: Oversikt over tildelinger gitt til hver katapultsenter per år og per kategori.

Figur som viser oversikt over tildelinger gitt til hver katapultsenter per år og per kategori.

Kjernepartnere bistår med egeninnsats i forbindelse med saminvesteringer i infrastruktur. Egeninnsats inkluderer kontantbidrag til investeringer, egeninnsats i form av timer, og verdi på eksisterende utstyr som tilgjengeliggjøres. For ordningen totalt er verdien av egeninnsatsen knyttet til saminvesteringer estimert til 420 millioner kroner. Som illustrert i figuren under er det stor variasjon mellom katapultsentrene, hvor Ocean Innovation og Sustainable Energy har høyest verdi på egeninnsats, mens DigiCat har lavest. For alle katapultsentrene utgjør andelen egeninnsats 50 prosent eller mer av den totale verdien på saminvesteringer.

Figur 9.6: Verdi av egeninnsats på saminvesteringer fra 2018/2019 til og med 2024 (venstre akse), og andel dette utgjør av den totale verdien på saminvesteringer (fotnote).

Figur som viser verdi av egeninnsats på saminvesteringer fra 2018/2019 til og med 2024 (venstre akse), og andel dette utgjør av den totale verdien på saminvesteringer

Det er Sivas vurdering at addisjonaliteten av saminvesteringer er høy. Addisjonaliteten sier noe om den utløsende effekten Siva/katapultsentrenes investeringer har for at kjernepartnere investerer. Som illustrert i figur 9.7 oppgir 24 kjernepartnere (57 prosent) at de både ville investert i mindre omgang og på et senere tidspunkt dersom Norsk katapult ikke hadde investert i infrastruktur/utstyr. I tillegg oppgir 12,5 kjernepartnere (30 prosent) at de ikke ville investert i det hele tatt uten ordningen. Samlet vitner dette om en betydelig addisjonalitet av Sivas tilskuddsmidler. Vi gjør oppmerksom på at tall som presenteres under er hentet inn i både 2022, 2023 og 2024. For kjernepartnere som ikke har besvart spørsmålet i 2024 er tidligere svar benyttet (fra enten 2022 eller 2023).

Figur 9.7: Addisjonalitet. Spørsmål «Dersom Norsk katapult ikke hadde investert i infrastruktur/utstyr, ville dere ha…». Data fra 42 kjernepartnere i 2024, 2023 og 2022 (fotnote).

Figur som viser svar på spørsmål «Dersom Norsk katapult ikke hadde investert i infrastruktur/utstyr, ville dere ha…». Data fra 42 kjernepartnere i 2024, 2023 og 2022

Det er Sivas vurdering at addisjonaliteten av saminvesteringer er høy. Addisjonaliteten sier noe om den utløsende effekten Siva/katapultsentrenes investeringer har for at kjernepartnere investerer. Som illustrert i figur 9.7 oppgir 24 kjernepartnere (57 prosent) at de både ville investert i mindre omgang og på et senere tidspunkt dersom Norsk katapult ikke hadde investert i infrastruktur/utstyr. I tillegg oppgir 12,5 kjernepartnere (30 prosent) at de ikke ville investert i det hele tatt uten ordningen. Samlet vitner dette om en betydelig addisjonalitet av Sivas tilskuddsmidler. Vi gjør oppmerksom på at tall som presenteres under er hentet inn i både 2022, 2023 og 2024. For kjernepartnere som ikke har besvart spørsmålet i 2024 er tidligere svar benyttet (fra enten 2022 eller 2023).


Kapasitet: Kompetanse

I perioden 2020-2024 har totalt antall årsverk i de fem katapultorganisasjonene økt fra åtte årsverk til 28,6 årsverk. Samtlige katapultsentre har hatt en økning i antall årsverk i løpet av perioden, hvor katapultorganisasjonene i dag utgjør minst tre årsverk. Sustainable Energy har største katapultorganisasjon med 12 årsverk.

Figur 9.8: Årsverk i katapultorganisasjonene, samlet og per katapultsenter.

Figur som viser årsverk i katapultorganisasjonene, samlet og per katapultsenter.

Tilgjengelige årsverk brukt til katapultaktivitet varierer fra senter til senter og har sammenheng med prosjektaktivitet og bruken av ulike kjernepartnere. Future Materials, Manufacturing Technology og Sustainable Energy har hatt en økning i antall benyttede ressurser, mens Digicat og Ocean Innovation har hatt en nedgang.  Totalt rapporterer kjernepartnerne i katapultordningen om lag 140 tilgjengelige årsverk i 2024. Dette representerer tilgjengelige ressurser hos kjernepartnerne som har jobbet med brukerne av kjernepartnernes fasiliteter. Det er imidlertid kun 32 av 42 kjernepartnere som har oppgitt antall tilgjengelige årsverk, så det totale antallet er trolig høyere.

Figur 9.9: Årsverk hos kjernepartnerne i perioden 2022-2024, per katapult.

Figur som viser årsverk hos kjernepartnerne i perioden 2022-2024, per katapult.

Prosjekter (resultataddisjonalitet)

Bruk av katapultsentrenes fasiliteter (gjennomførte test- og pilotprosjekter)

Det har vært et høyt aktivitetsnivå i katapultordningen i 2024. Totalt rapporteres det om 675 prosjekter (fotnote), som både inkluderer ordinære testprosjekter (fotnote) og innledende prekvalifiseringsprosjekter i avklaringsfasen. Som illustrert i figur 9.10 var rett under halvparten av prosjektene som ble gjennomført i 2024 ordinære prosjekter (259 stykker) og den resterende delen utgjør prekvalifiseringsprosjekter (416 stykker fotnote).

Sammenlignet med 2023 har det vært en nedgang i ordinære testprosjekter (fra 458 i 2023 til 259 i 2024). Årsaken er sammensatt. Enkelte sentre, som Manufacturing Technology, har i 2024 gjennomført større og mer krevende prosjekter, og dermed hatt redusert kapasitet til å gjennomføre et stort volum av mindre prosjekter. Samtidig har mange prekvalifiseringsprosjekter enda ikke ført til gjennomføring av ordinære prosjekter hvor teknologier og konsepter testes.

Figur 9.10: Ordinære prosjekter (pågående og avsluttede) og prekvalifiseringsprosjekter (fotnote) i perioden 2021-2024.

Figur som viser ordinære prosjekter (pågående og avsluttede) og prekvalifiseringsprosjekter i perioden 2021-2024.

Det har i løpet av perioden 2021 til 2024 vært variasjoner i antall prosjekter som hvert katapultsenter har gjennomført. Dette kommer tydelig frem i figur 9.11. Alle katapultsenter unntatt DigiCat har hatt en nedgang i antall prosjekter fra 2023 til 2024. For Manufacturing Technology er nedgangen i 2024 et resultat av en satsing på større og mer omfattende prosjekter en tidligere. Variasjoner på tvers av katapultsentrene henger blant annet sammen med strukturelle forskjeller på type prosjekter som gjennomføres og størrelsen på disse.

Figur 9.11: Ordinære prosjekter (pågående og avsluttet) i perioden 2021-2024 per katapult.

Figur som viser ordinære prosjekter (pågående og avsluttet) i perioden 2021-2024 per katapult.

Katapultsentrene har som nevnt innledende prekvalifiseringsprosjekter i avklaringsfasen. Dette ble for første gang målt i 2023 og tallene viser at ordningen hadde 411 slike prekvalifiseringsprosjekter det året. For 2024 har antall prekvalifiseringsprosjekter økt noe til 416. Figur 9.12 viser utvikling per katapultsenter.

Figur 9.12: Prekvalifiseringsprosjekter (inklusivt industriell rådgivning) i perioden 2023- 2024 per katapultsenter.

Figur som viser prekvalifiseringsprosjekter (inklusivt industriell rådgivning) i perioden 2023- 2024 per katapultsenter.

Future Materials hadde flest prekvalifiseringsprosjekter i 2024 (162), etterfulgt av Manufacturing Technology (71). Støtte til industriell rådgivning har vært forbeholdt Future Materials og Manufacturing Technology i 2024, og er trolig en av årsakene til at de har hatt en økning i antall prekvalifiseringsprosjekter, mens de andre har hatt en nedgang.

Antall henvendelser per år er en interessant indikator fordi den sier noe om interessen for, og oppslutningen om, et katapultsenter. I 2024 var det totalt 1 273 henvendelser til de fem katapultene, som er en økning fra tidligere år (950 i 2023, og rundt 600-650 i 2021 og 2022). I 2024 omhandlet 416 av henvendelsene prekvalifisering og industriell rådgivning. Blant henvendelsene et katapultsenter får er det forespørsler som enten blir avslått eller hvor det av ulike årsaker anbefales å ikke gå videre. Disse forespørslene refereres til som «failed fast», og har en verdi i form av at bedriftene raskt får avklaringer og at man tidlig får avdekket mangler og svakheter. I 2024 ble 73 prosjekter registrert som «failed fast.» Nedgangen mot tidligere år kan blant annet forklares med tidlige avklaringer i prekvalifiseringsprosjekter.

Figur 9.13: Henvendelser, og herunder avslåtte prosjekter, i perioden 2021-2024.

Figur som viser henvendelser, og herunder avslåtte prosjekter, i perioden 2021-2024.

Katapultordningen har grenseflater til, og skal samvirke med, en rekke andre virkemidler. Totalt i 2024 ble 149 prosjekter mobilisert inn i katapultordningen fra enten inkubatorer, næringshager eller klynger. Dette utgjør en total nedgang fra tidligere år, selv om man isolert sett ser en økning av mobilisering fra klyngene Dette har trolig samanheng med at Sivafondet nå kan anvendes for klyngebedrifter  på lik linje med målbedrifter i inkubatorer og næringshager.

Figur 9.14: Prosjekter mobilisert fra innovasjonsøkosystemet i perioden 2022-2024.

Figur som viser prosjekter mobilisert fra innovasjonsøkosystemet i perioden 2022-2024

Katapultordningen har grenseflater til, og skal samvirke med, en rekke andre virkemidler. Totalt i 2024 ble 149 prosjekter mobilisert inn i katapultordningen fra enten inkubatorer, næringshager eller klynger. Dette utgjør en total nedgang fra tidligere år, selv om man isolert sett ser en økning av mobilisering fra klyngene Dette har trolig samanheng med at Sivafondet nå kan anvendes for klyngebedrifter  på lik linje med målbedrifter i inkubatorer og næringshager.


Brukerne av sentrene

Totalt hadde katapultordningen 1 072 unike brukere i 2024, hvorav 724 var unike brukere på ordinære prosjekter og 348 var unike brukere av prekvalifiseringsprosjekter For ordinære prosjekter har antall unike brukere økt fra 658 brukere i 2023 til 724 i 2024. Det er variasjoner mellom katapultsentrene, som presentert i figur 9.15. Eksempelvis har DigiCat og Ocean Innovation hatt en nedgang i antall brukere siste året, mens øvrige sentre enten har hatt en mindre nedgang eller økning.

Figur 9.15: Unike brukere per katapultsenter per år (fotnote).

Figur som viser unike brukere per katapultsenter per år

Katapultordningen skal særlig imøtekomme test og kompetansebehov for små og mellomstore bedrifter, og gjennom det bidra til det industrielle «SMB-løftet.» Til sammen hadde ordningen 634 SMB-brukere i 2024, som gir en SMB-andel på 59 prosent. Andelen antas å være høyere ettersom mange SMBer er deltakere i såkalte flerbedriftsprosjekter.

Figur 9.16: SMB-er (unike) som brukte katapultsentrene og andel disse utgjør av brukere i 2024 (fotnote)

Figur som viser SMB-er (unike) som brukte katapultsentrene og andel disse utgjør av brukere i 2024

Relevans på kompetanse og infrastruktur

Det er Sivas vurdering at katapultsentrene tilbyr relevant kompetanse og infrastruktur til brukerne. Kundetilfredshetsundersøkelsen viser at kompetanse og utstyr samlet sett vurderes som relevant samlet sett, med en score på henholdsvis 4,4 og 4,5, på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er høyest. (N=98)  Dette bekreftes av en undersøkelse gjennomført av Menon Economics i 2024, hvor 55 prosent av respondentene i undersøkelsen svarte at tilgang til relevante test og piloteringsfasiliteter i stor/svært stor grad var årsak til bruk av katapulten.

Figur 9.17: Vurdering av hvorvidt tilgang på relevante test- og piloteringsfasiliteter var en årsak til at brukere gjennomførte et prosjekt hos et katapultsenter. N=100. Kilde: Menon Economics (2024).

Figur som viser vurdering av hvorvidt tilgang på relevante test- og piloteringsfasiliteter var en årsak til at brukere gjennomførte et prosjekt hos et katapultsenter.

Utstyrets kapasitetsutnyttelse kan være en indikator for relevans. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i utnyttelsen av utstyr fra senter til senter. Variasjonen kan henge sammen med katapultsentrenes ulike innretning. Mange brukere, ofte SMBer, som hos Manufacturing Technology, har behov for avklaring, kompetanse og eksponering for utstyr, før de kommer i posisjon for faktisk testing og prototying. Andre brukere, som hos Sustainable Energy, vil ofte være mer modne og er tidlig klar for reell testing. Resultatene fra 2024 vil følges opp med videre analyser.

Figur 9.18: Vurdering av andel tilgjengelig timer av tilgjengelig (saminvestert) infrastruktur som benyttes gjennom katapultsenteret.

Figur som viser vurdering av andel tilgjengelig timer av tilgjengelig (saminvestert) infrastruktur som benyttes gjennom katapultsenteret

Gjennomføring og resultat av prosjekt for bruker

Funn fra kundetilfredshetsundersøkelsen viser at brukerne i hovedsak opplever at hensikten med oppdraget ble oppnådd. Dette kommer frem i tabell 9.7 hvor brukerne har gitt en score på 4,2 av 5 mulige (for katapultordningen samlet). Videre rapporteres det om resultater av prosjektene, både i form av at oppdraget bidro til nye produkter/prosesser/tjenester (3,2 av 5), og at ide/konsept ble videreutviklet raskere, rimeligere og bedre (score 3,7 av 5). Tolkning av disse indikatorene på katapultnivå må gjøres med forsiktighet, ettersom det er svært få observasjoner bak enkelte av dem. 

Tabell 9.7: Brukernes rapporterte opplevelser ved gjennomføring og resultat av prosjektet, på en skala fra 1 til 5 hvor 5 er høyest. Tallene presenteres akkumulert for perioden 2021-2024. N=98.

Figur som viser brukernes rapporterte opplevelser ved gjennomføring og resultat av prosjektet, på en skala fra 1 til 5 hvor 5 er høyest. Tallene presenteres akkumulert for perioden 2021-2024.

Et annen indikator knyttet til resultat for brukerne er hvorvidt man gjennom oppdraget avdekket behov for ytterligere undersøkelser, eksempelvis knyttet til FoU, test/verifisering eller lignende, både i og utenfor katapultsenteret. Samlet for katapultordningen oppgir 96 prosent av brukerne (25 stykker) at de avdekket behov for ytterligere undersøkelser i 2024.

Menon Economics gjennomførte våren 2024 en spørreundersøkelse rettet mot brukere av Norsk katapult. Her presenterer vi enkelte funn fra dette arbeidet som er relevant for brukernes gjennomføring og resultat av prosjekt, og som på en god måte supplerer innsikten som kommer fra kundetilfredshetsundersøkelsen til Siva. Dette er knyttet til:

  • hvorvidt hensikt med prosjektet ble oppnådd
  • hvorvidt brukernes forventninger til ordningen ble innfridd
  • hvilke resultater brukere har opplevd

Funn fra spørreundersøkelsen peker på at et flertall av brukere opplever at hensikten med prosjektet i stor eller svært stor grad ble oppnådd. Kun én fjerdedel av brukere (25 prosent) opplevde dette kun i noe grad, mens ti prosent oppgir at hensikten i liten eller svært liten grad ble oppnådd. Dette er illustrert i figur 9.19.

Figur 9.19: Vurdering av hvorvidt hensikt med prosjektet ble oppnådd. N=102. Kilde: Menon Economics (2024).

Figur som viser vurdering av hvorvidt hensikt med prosjektet ble oppnådd.

En annen indikator knyttet til dette er hvorvidt brukernes forventninger til katapultsentrene ble innfridd. For katapultordningen som helhet oppgir 66 prosent av respondentene at katapultsenterets tjenester i stor/svært stor grad har svart til deres forventninger. Bare åtte prosent oppgir at katapultsenterets tjenester i liten/svært liten grad svarer til forventningene.

Figur 9.20: «Alt i alt, i hvilken grad har katapultsenterets tjenester svart til forventningene til din virksomhet?». For katapultordningen samlet. N=102. Kilde: Menon Economics.

Figur som viser vurdering av «Alt i alt, i hvilken grad har katapultsenterets tjenester svart til forventningene til din virksomhet?». For katapultordningen samlet.

Kompetanse er det området hvor flest brukerne opplever å ha fått størst resultat og effekt. Som illustrert i figur 9.21 oppgir 66 prosent av respondentene at de i stor/svært stor grad har fått økt kompetanse som følge av prosjektgjennomføringen. I tillegg er økt kvalitet på produktet/prosessen/tjenesten et viktig resultat for brukerne av katapultordningen, samt at det har ført til implementering av nye prosesser. Om lag en tredjedel av brukerne oppgir raskere kommersialisering, og raskere skalering/industrialisering. Hvilke effekter som er viktige vil også være koblet til hva som var formålet til det enkelte prosjektet. Dette innebærer at selv om enkelte av effektene trekkes frem som en gevinst av færre, kan dette henge sammen med at færre brukere hadde dette som formål, og dermed har identifisert dette som en gevinst. Blant de som i liten/svært liten grad opplever at hensikten med prosjektet ble oppnådd, er det også en lavere andel som opplever resultater og effekter enn for øvrige brukere.

Figur 9.21: Brukere som oppgir stor/svært stor grad på spørsmålet: «I hvilken grad har det å gjennomføre et prosjekt gjennom katapultsenteret ført til…:». Per katapultsenter. N=100-102. Kilde: Menon Economics (2024).

Figur som viser brukere som oppgir stor/svært stor grad på spørsmålet: «I hvilken grad har det å gjennomføre et prosjekt gjennom katapultsenteret ført til…:»

Kjernepartnernes gevinst fra prosjektene

Kjernepartnerne oppgir at de til dels opplever å få kunnskapsgevinster av at andre bedrifter bruker deres fasiliteter til pilotering og testing. For katapultordningen samlet finner vi en gjennomsnittsscore på 3,6 av 5 mulige. Dette er en nedgang fra 2023 (4,2), men er likt som i 2022 (3,5). På katapultnivå finner vi noe variasjon, både på tvers av katapultsentre og på tvers av år. Dette er illustrert i figur 9.22. Vi gjør oppmerksom på at det er noe variasjon i antall kjernepartnere som har svart på dette spørsmålet, og vi har ikke fått kjennskap til hvor mange som har besvart per senter i alle observasjoner.

Figur 9.22. Hvorvidt kjernepartnere opplever å få kunnskapsgevinster av at andre bedrifter bruker deres fasiliteter til pilotering og testing, på en skala fra 1 til 5 hvor 5 er størst.

Figur som viser hvorvidt kjernepartnere opplever å få kunnskapsgevinster av at andre bedrifter bruker deres fasiliteter til pilotering og testing, på en skala fra 1 til 5 hvor 5 er størst.

Siva har også stilt spørsmål til kjernepartnere om hvorvidt de opplever å få nye kunder som følge av deltakelse i Norsk katapult. For ordningen samlet finner vi at 49 prosent av kjernepartnere har svart ja på dette spørsmålet, som er på omtrent samme nivå som i 2022 (50 prosent) og i 2023 (53 prosent). 26 prosent oppgir delvis, og 14 prosent oppgir nei. Per katapultsenter er det spesielt hos Sustainable Energy at høyest andel oppgir å ha fått økt kundetilfang, jamfør figur 9.23. Dette er tilsvarende som i 2023.

Figur 9.23: Hvorvidt kjernepartnere opplever økt kundetilfang (nye kunder) som følge av deltakelsen i Norsk katapult. Til venstre: Totalt for alle kjernepartnere i 2024 (N=43). Til høyre: Per katapultsenter i 2024.

Figur som viser hvorvidt kjernepartnere opplever økt kundetilfang (nye kunder) som følge av deltakelsen i Norsk katapult. Til venstre: Totalt for alle kjernepartnere i 2024 (N=43). Til høyre: Per katapultsenter i 2024.

Menon Economics gjennomførte våren 2024 også en egen analyse av kjernepartneres resultater og effekter, hvor informasjon ble innhentet gjennom en spørreundersøkelse. Her presenterer vi enkelte funn fra dette arbeidet som er relevant for kjernepartneres gevinst av å delta, og som på en god måte supplerer den innsikten som kommer fra Sivas egne rapporteringer. Dette er knyttet til:

  • hvorvidt kjernepartneres forventninger til ordningen ble innfridd
  • hvilke resultater kjernepartnerne har opplevd

To tredjedeler av kjernepartnerne oppgir at deres forventninger til deltagelse i katapultordningen i stor/svært stor grad har blitt innfridd, mens rett under en tredjedel svarer at deres forventninger i noen grad har blitt oppfylt. Samlet sett peker funnene på at kjernepartnerne stort sett er fornøyd med deltagelsen i katapultordningen. For kjernepartnere som svarer at forventningene ikke i det hele tatt eller i noen/liten grad er innfridd, er bortfall av investeringsstøtten hovedårsaken som trekkes frem.

Figur 9.24: I hvilken grad kjernepartnere har opplevd at deltakelse i katapultprogrammet alt i alt har svart til forventningene, for katapultordningen samlet (N=24). Kilde: Menon Economics (2024).

Figur som viser i hvilken grad kjernepartnere har opplevd at deltakelse i katapultprogrammet alt i alt har svart til forventningene, for katapultordningen samlet.

Analyser viser at kjernepartnere i størst grad opplever resultater og effekter knyttet til økt kunnskap og kompetanse, og styrket synlighet og omdømme (figur 9.25). I tillegg oppgir om lag halvparten av respondentene at deltakelse i programmet har bidratt til økt innovasjonsevne og konkurransekraft, tilgang på nye samarbeidspartnere, samt utvikling av relevante (under)leverandører. Færre oppgir at deltakelse i programmet har bidratt til økonomisk vekst og lønnsomhet. Kjernepartnere som har opplevd økonomisk vekst og lønnsomhet er i hovedsak mindre bedrifter hvor katapultaktiviteter utgjør en større andel av deres økonomiske aktivitet.

Figur 9.25: Kjernepartnere som i stor/svært stor grad opplever følgende på bakgrunn av deltakelse i Norsk katapult. N=22-25. Kilde: Menon Economics (2024).

Figur som viser kjernepartnere som i stor/svært stor grad opplever følgende på bakgrunn av deltakelse i Norsk katapult.

Analyser viser at kjernepartnere i størst grad opplever resultater og effekter knyttet til økt kunnskap og kompetanse, og styrket synlighet og omdømme (figur 9.25). I tillegg oppgir om lag halvparten av respondentene at deltakelse i programmet har bidratt til økt innovasjonsevne og konkurransekraft, tilgang på nye samarbeidspartnere, samt utvikling av relevante (under)leverandører. Færre oppgir at deltakelse i programmet har bidratt til økonomisk vekst og lønnsomhet. Kjernepartnere som har opplevd økonomisk vekst og lønnsomhet er i hovedsak mindre bedrifter hvor katapultaktiviteter utgjør en større andel av deres økonomiske aktivitet.


Driftskostnader og -inntekter til katapultene

Katapultsentrenes totale driftskostnader og -inntekter sier noe om økonomien til hvert senter. Forholdstallet mellom disse to indikatorene avhenger i stor grad av fasen hvert katapultsenter er i, og i hvilken grad man har lykkes med å etablere en bærekraftig forretningsmodell. I tabellen under presenteres driftskostnader og -inntekter, samt driftsmargin for 2023. Bakgrunnen for dette er at disse tallene ikke er klare for 2024 når denne rapporten utarbeides. Som illustrert i tabellen er det noe variasjon på tvers av katapultsentrene, både på inntekts- og kostnadssiden. Det er til dels variasjon i driftsmarginen, hvor alle sentrene ligger mellom 5,68 prosent og 1 prosent.

Tabell 9.8: Oversikt over driftskostnader og -inntekter (i millioner kroner) per katapultsenter og for ordningen totalt, for 2023. (H8.1 og H8.2).

Figur som viser oversikt over driftskostnader og -inntekter (i millioner kroner) per katapultsenter og for ordningen totalt, for 2023.